top of page

Begreppet Rekond och Rekonditionering



Marknaden i bilvårdsbranschen blir bara trängre och trängre.

En del av de nya aktörerna har stor potential att lämna ut resultat av hög kvalité och har god kunskap om vad det är de gör. Tyvärr är det en hel del som inte har samma engagemang och kunskap när de startar sin bilvårdsverksamhet.


I hopp om snabba pengar pressas priserna för det som de kallar för helrekond eller yttre rekond jämfört med konkurrenterna.


Så vad är en rekond eller en rekonditionering?

Först och främst är rekond och rekonditionering bara skillnaden på om man väljer att använda hela namnet eller den korta varianten.

Men vad gäller hur en rekonditionering går till är det nu mera delade meningar om och därför också olika priser.

Låt oss reda ut begreppet.

Rekonditionering – Att återställa ett skick.

Re – Åter

Kondition – Skick


Hur går det då till när skicket på en normalsliten lack återställs?

Det här är en utvändig rekonditionering.

Det hela börjar med en noggrann tvätt, en tvätt som avlägsnar asfaltsfläckar, flygrost, vägfilm och all tänkbar kontaminering, en del kontaminering avlägsnas på kemisk väg och andra med schampo och tvättvante eller en mjuk microfibersvamp, några avlägsnas med en speciell typ av lera som tar det sista som inte de övriga stegen fått med sig.

Nu tar vi fram torkduken och torkar av bilen i långa drag längs färdriktningen inför polering.

När lacken är torr och ren inspekteras lacken noga med inspektionslampa för att bedöma valet av produkter för första steget.

Steg för steg – Normalsliten 5-10 år gammal lack. Utfört av 2 personer.



Steg 1 – Eliminering av repor

I detta fall väljer vi en roterande polermaskin och en ulltrissa för att avverka så mycket repad yta som möjlig i kombination med en grov rubbing, vi har valt att använda oss av Koch Chemies HeavyCut H8 till de slitna lackerna då den är både effektiv och skonsam.

Första steget tar i genomsnitt 3-4 timmar att utföra för att nå ett nästintill repfritt resultat.

Poleringen utförs under olika varvtal för att få nå bästa möjliga resultat.


Steg 2 – Inför glanspolering

Inför steg 2 torkas de kvarvarande resterna av HeavyCut H8 bort för att inte blandas med den finare rubbingen som ska användas här.

Här byter vi polermaskin till en oscillerande maskin som arbetar efter ett oregelbundet mönster, en mediumhård skumtrissa och finrubbing för att bearbeta den nyligen avjämnade ytan inför glanspolering.

Den finrubbing vi valt att använda här är Feinschleif från Koch Chemie som eliminerar spår efter ulltrissan och lämnar en fin finish inför glanspolering.

Precis som i steg 1 arbetar man med olika varvtal för att få ut det bästa möjliga ur steget.

Genomsnittlig tidsåtgång för detta steg är 2-3 timmar.


Steg 3 – Glanspolering

Precis som i steg 2 torkas kvarvarande rester av innan arbetet påbörjas i steg 3.

Vi behåller den oscillerande maskinen här, byter trissa till en mjukare och tar fram Hochglanz Antihologram Politur M2, som är ett fint polermedel, för att polera upp glansen och eliminera eventuella skavanker som skulle kunna vara kvar.

Med lättare hand och långsamma rörelser höjer vi slutfinishen i detta steg inför vax eller lackskydd, för att få en jämn yta är tempot avgörande och stress kommer påverka hållbarheten i behandlingen.

Genomsnittlig tidsåtgång för detta steg 2-3 timmar.


Steg 4 – Vaxning

Här är avtorkningen efter poleringen som viktigast då vi inte vill blanda polermedlen med vaxet.

Med den mjukaste trissa vi har på den oscillerande maskinen lägger vi ett carnaubavax efter överenskommelse, låter det härda 15-20min och torkar där efter av med den mjukaste fiberduk vi har.

Tidsåtgång 40-55min.


Total genomsnittlig tidsåtgång 7,75 – 11 timmar på 2 personer.

Tid som ska debiteras: 15,5 – 22 timmar.


Nu när ni har fått facit i hand och ni jämför olika anläggningar och tittar på prislistan finns det i stort sett bara en sak kvar att fråga sig, vad är det jag betalar för?

Vad får jag för 1500kr respektive 7750-11000kr?

Många gånger kan de som tar lite mer betalt fräscha upp insidan, lägga ett bättre lackskydd och kanske t.o.m. lägga glasbehandling i samma pengar för att du ska få mervärde för pengarna, helt av god vilja.



Författare:

Daniel Nilsson

Nilssons Bilvård Trelleborg

2018-02-12

40 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla

Comments


bottom of page